آرشیو تیر ماه 1400

ساخت انواع فايبرگلاس

مزايا و معايب يونوليت چيست؟

۸ بازديد

يونوليت نام ماده‌اي بسيار سبك وزن است. اين محصول، از دانه‌هاي پلي استر فشرده، توليد شده است. جنس اين ماده، بيش از 95 درصد هوا است و 5 درصد باقي مانده آن، پلاستيك است. اين ماده در بيشتر موارد و در زماني كه در دماي معمولي يك اتاق قرار بگيرد نوعي ترمو پلاستيك جامد است. اما مي‌توان آن را در دماهاي بالاتر ذوب كرد و در صورت نياز و در كاربردهاي ديگر، به طور مجدد آن را به شكل جامد درآورد. يونوليت داراي خواص و مزايا وكاربردها و در عين حال، داراي معايبي است. در اين مطلب به برخي از اين موارد اشاره خواهد شد.

 

خواص و مزايا و كاربردهاي يونوليت

عايق حرارتي، وزن سبك

يونوليت خواص بسيار زيادي دارد و استفاده از آن باعث مي‌شود تا مزاياي بسياري به وجود آيد. از جمله خواص اين محصول مي‌توان به به اين عامل اشاره كرد كه يونوليت ، عايق حرارتي بسيار مناسبي است. داشتن وزن سبك، ديگر خاصيت مهم اين محصول است. اين عوامل باعث شده تا يونوليت ها به طور گسترده و در انواع مختلفي از كاربردها مورد استفاده قرار بگيرند. به طور معمول، از اين ماده به عنوان مصالح ساختماني استفاده مي‌شود و يا از طريق آن مي‌توانند انواعي از بسته بندي‌ها را انجام دهند. در حال حاضر بسياري از تخته‌هاي اسفنجي كه در بازار خريد و فروش مي‌شوند از يونوليت به وجود آمده‌اند. از اين محصول در چنين مواقعي به عنوان هسته فوم استفاده مي‌كنند.

ماده خنثي و بي اثر در ساخت و ساز

يكي ديگر از خواص و ويژگي‌هاي بسيار مهم يونوليت اين است كه اين ماده، از نظر ماهيت، ماده‌اي كاملا بي اثر و خنثي به شمار مي‌رود. لذا وجود آن هيچ نوع واكنش شيميايي ايجاد نمي‌كند. بنابراين مي‌توان از اين محصول در صنعت ساختمان و ساخت و ساز استفاده كرد.

عدم پوسيدگي

ديگر خاصيت اين محصول، اين است كه يونوليت، آب و رطوبت بسيار كمي را به خود جذب مي‌كند. بنابراين دچار پوسيدگي نمي‌شود. چراكه سلول‌هاي موجود در اين ماده به اندازه كافي، فشرده شده هستند. لذا در بسياري از موارد از يونوليت به عنوان يك ماده اصلي استفاده مي‌شود.

مقاومت و پايداري

يونوليت با وجود داشتن وزن بسيار سبك، اما مقاومت قابل توجهي دارد و دوام و پايداري آن نيز بسيار مناسب است. همين عامل باعث شده است تا از اين ماده در بيشتر موارد به عنوان يك ماده و سيستم عايق پنل در كارهاي مربوط به ساخت و ساز ساختماني استفاده شود. بنابراين يونوليت در نما، ديوار، سقف و كف ساختمان‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

محصولي ضد ضربه

همان‌طور كه پيش از اين نيز گفته شد يكي از موارد كاربرد يونوليت ها در بسته بندي است. چراكه اين محصولات داراي خاصيت ضد ضربه هستند. با توجه به اين ويژگي، مي‌توان از اين ماده در هنگام حمل و نقل محصولات و كالاهاي با ارزش و يا شكستني استفاده كرد و از عدم آسيب ديدگي آن‌ها اطمينان خاطر داشت. از جمله اين مواد و محصولات مي‌توان نوشيدني‌ها، مواد شيميايي، تجهيزات الكترونيكي، محصولات دارويي و …. را نام برد.

عايق رطوبت

يونوليت ها به دليل اين كه در برابر رطوبت، عايق بسيار مناسبي هستند نيز كاربردهاي فرواني دارند. از آنجايي كه اين محصول مي‌تواند در برابر رطوبت، به عنوان يك عايق مناسب عمل كند بنابراين مي‌توان از يونوليت براي بسته بندي انواع محصولات غذايي كه به صورت پخته شده، هستند، استفاده كرد. از طرف ديگر يونوليت براي بسته بندي محصولات غذايي كه امكان فاسد شدن آن‌ها وجود دارد نيز داراي كاربرد وسيع است. از جمله اين مواد و محصولات غذايي مي‌توان به غذاهايي دريايي، ميوه، سبزيجات و … اشاره كرد.

يونوليت

يونوليت ها محصولاتي بسيار مقاوم هستند. بنابراين مي‌توان از اين محصولات در ساخت ماكت، اسلايدر، تخته‌هاي سوراخ دار و… نيز استفاده كرد.

قابليت بازيافت و قيمت

قابل بازيافت بودن اين محصولات، يكي ديگر از خواص منحصر به فرد يونوليت ها است. در صورتي كه اين مواد بازيافت شوند به پلاستيك استايرن تبديل خواهند شد. لازم است بدانيد كه پلي استايرن فشرده، نوعي پليمر سازگار با محيط زيست است. يونوليت ها را مي‌توان با روش‌هاي تراكم حرارتي و يا فشرده سازي، بازيافت كرد. پس از بازيافت نيز مي‌توان اين محصولات را در كاربردهاي غير فومي مورد استفاده قرار داد. به همين دليل در بتن سبك، محصولات ساختماني و … از يونوليت استفاده مي‌كنند و سپس آن‌ها را در كف سازي‌هاي يونوليتي به طور مجدد مورد استفاده قرار مي‌دهند.

يكي ديگر از خواص اين محصولات مربوط به قيمت آن‌ها است. به طور كلي مي‌توان گفت يونوليت ها از نظر قيمت نيز نوعي پليمر بسيار مقرون به صرفه به شمار مي‌روند.

معايب يونوليت

يونوليت در كنار خواص و مزايايي كه دارد، داراي معايبي نيز هست. از جمله اين معايب مي‌توان به اين عامل اشاره كرد كه اين محصولات در برابر حرارت‌هاي آلي، مقاومت بالايي ندارند و نمي‌توان از اين ماده در تركيبات با فويل‌هاي عايق mpvc استفاده كرد. يونوليت‌ها در صورتي كه با رنگ‌ها روغني شوند قابليت اشتعال و آتش سوزي دارند. در توليد مواد و محصولاتي كه از جنس يونوليت به وجود آمده‌اند از مواد شيميايي استايرن استفاده مي‌شود. بنابراين در مور آن برخي از نگراني‌هاي بهداشتي وجود دارد.

يونوليت چيست؟

۷ بازديد

پلي استر فشرده با نام تجاري يونوليت يا EPS شناخته مي­شود. محصولي بسيار سبك است كه از فشرده سازي دانه­ هاي پلي استر ايجاد مي شود. اين محصول براي اولين بار در سال 1839 به صورت تصادفي در آلمان  ايجاد شد. بيش از 95 درصد حجم اين ماده را هوا و 5 درصد باقيمانده آن را پلاستيك تشكيل داده است. ذرات پلاستيكي جامد جود در اين ساختار فشرده، مونومر استايرن است. EPS در دماي اتاق يك ترموپلاستيك جامد است. اما با افزايش دما مي­توان آن را ذوب كرد و مجددا به حالت جامد درآورد.

بررسي كاربردهاي متنوع پلي استر فشرده

دلايل استفاده از يونوليت 

فومهاي جامد EPS به دلايل مختلف از جمله خواص ميرايي مناسب، وزن بسيار سبك و عايق حرارت بودن، كاربردهاي بسيار متنوعي دارند. از اين محصول مي­توان براي مصارف معمولي مانند ساخت انواع جعبه­ هاي بسته­ بندي تا در مصارف مهم و ساختماني استفاده كرد. امروزه بسياري از تخته­ هاي اسفنجي نيز از EPS ساخته مي­شوند. در ادامه به بررسي كاربردهاي مختلف EPS مي­پردازيم:

  • استفاده از يونوليت در ساختمان سازي

به دليل اينكه پلي استر فشرده يا EPS داراي ماهيتي بي اثر است، هيچ نوع واكنش شيميايي انجام نمي­دهد. درنتيجه، هيچ نوع آفت يا ماده­اي مضر در آن تاثير يا خللي ايجاد نمي­كند. بنابراين، استفاده از آن در صنعت ساختمان بسيار مفيد است. سلول­هاي موجود در اين محصول بسيار فشرده و متراكم هستند. از اين رو، ميزان جذب آب توسط EPS بسيار اندك است. در نتيجه، هيچ نوع پوسيدگي ايجاد نمي­شود.

بعلاوه، پلي استر فشرده، بسيار قوي، بادوام و سبك است. به همين دليل، مي­توان از آن براي عايق سازي نماها، ديوارها، سقف و حتي كف ساختمان استفاده نمود. به علت وزن كم مي­توان از آن بعنوان ماده شناور در ساخت مارينا و پنتون نيز استفاده كرد. علاوه بر اين، در ساخت راه و راه آهن نيز مي­توان EPS را به عنوان پركننده­اي بسيار سبك بكار برد.

  • استفاده از يونوليت در ساخت جعبه­ هاي بسته­ بندي

تراكم و فشردگي بالا سبب شده كه EPS خاصيت ضربه گيري بالايي داشته باشد. از اين رو، براي حمل وسايل شكستني بسيار مناسب است. در نتيجه، كارخانجات توليد محصولاتي مانند انواع نوشيدني­ هاي، تجهيزات الكتريكي مانند انواع لامپ­ هاي صنعتي و خانگي، شركت هاي توليد كننده لوازم كريستال و چيني، و همچنين توليدكنندگان مواد شيميايي و دارويي در بسته بندي محصولات خود از يونوليت استفاده مي­كنند. علاوه بر اين، EPS عايق حرارت بوده و مقاومت بسيار خوبي در برابر رطوبت دارد. بنابراين، مي­توان براي بسته بندي مواد فاسد شدني و انواع غذاهاي دريايي و سبزيجات از آنها استفاده نمود.

ساير كاربردهاي يونوليت 

مهمترين نكته­ اي كه بايد به آن اشاره كنيم اين است كه EPS مقاومت مثبتي نسبت به وزن دارد. به همين دليل، استفاده از آن در ساخت انواع مختلف ماكت ها، اسلايدرها و … ايده­اي بسيار عالي به شمار مي ­آيد. بعلاوه، خاصيت ضد ضربه بودن پلي استر فشرده و استحكام بالاي آن سبب شده كه بتوان از آن در ساخت صندلي كودك، انواع كلاه­ هاي محافظ دوچرخه سواري و اسكي و وسايل مشابه آن كمك گرفت.

يونوليت

نمونه­اي از قالب­هاي بسته ­بندي پلي استري

يكي ديگر از مزيت ­هاي پلي استر فشرده، مقاومت آن نسبت به تراكم و فشرده سازي است. به همين دليل در مواردي مانند انبارداري كه بايد كالا مدت زماني طولاني رو هم انباشته شوند، در بسته بندي از پلي استر فشرده استفاده مي­شود. شايد متعجب شويد كه بدانيد EPS حتي در كشاورزي و باغداري نيز بكار مي­رود. بله كاملا درست است. از پلي استر فشرده به منظور هوادهي در نهال­كاري استفاده مي­شود.

نقاط قوت يونوليت ­ها

  • عايق حرارتي بسيار عالي
  • مقاومت رطوبتي بسيار بالا
  • دوام عالي
  • امكان بازيافت ساده و آسان
  • امكان لمينت سازي راحت آن با استفاده از رزين
  • توليد آسان در اندازه و اشكال مختلف
  • كاربرد گسترده و قابليت استفاده در مشاغل مختلف
  • وزن كم و قابليت حمل آسان
  • مقاومت بالا نسبت به تراكم و فشرده سازي
  • خاصيت ضربه گيري خوب
  • امكان حل آسان انواع برندها و … بر روي آن

معايب و نقاط ضعف يونوليت

  • عدم مقاومت در برابر انواع مختلف حلال­هاي آلي
  • عدم استفاده از آن در توليد تركيبات حاوي فايل­هاي عايق مانند MPVC
  • اگر در ساخت آن از كلروفلوروكربن استفاده شود امكان آسيب به محيط زيست و لايه اوزون وجود دارد
  • اگر در رنگ آميزي آن از رنگ­هاي روغني استفاده شود، قابليت اشتعال خواهد داشت
  • در برخي تحقيقات اثبات شده كه استفاده از پلي استر فشرده در ساخت ليوان­ها و ظروف يك­بار مصرف و استفاده از آنها براي نوشيدن يا مصرف مواد داغ، رابطه­اي مستقيم با افزايش احتمال ابتلا به سرطان دارد.

قابليت بازيافت يونوليت

اين محصولا كاملا قابل بازيافت است. ماده حاصل از بازيافت EPS نوعي پلاستيك از جنس پلي استايرن است. قابليت بازيافت اين محصول به انواع مختلف پلاستيك­هاي قابل مصرف، EPS را به ماده­اي دوست­دار محيط زيست تبديل كرده است. به همين دليل، به تازگي در جهان جنبشي براي جمع­آوري و بازيافت پلي استرهاي فشرده راه­اندازي شده است. براي بازيافت اين ماده مي­توان از روش­هاي مختلف مانند فشرده سازي يا تراكم حرارتي استفاده كرد.

ماده حاصل از بازيافت EPS نيز در ساخت انواع بتنهاي سبك، توليد محصولات غير فومي، و همچنين در ساخت مصالح ساختماني بكار مي­رود. علاوه براين، مي­توان از EPS هاي بازيافتي در توليد كفپوش­ ها استفاده كرد.

يونوليت چيست و چه كاربردي دارد؟

۷ بازديد

پلي استيرن انبساطي كه در ايران به پلاستوفوم يا يونوليت معروف است يك ماده سفيد متخلخل بوده كه از فرآيند پتروشيمي تهيه مي شود. در اين مقاله كوتاه به معرفي يونوليت و ويژگي هاي آن مي پردازيم.

يونوليت چيست؟

يونوليت در واقع با نام علمي پلي استرن شناخته مي شود و يك ماده سفيد متخلخل است كه از فرآيندهاي پتروشيمي به وجود مي آيد، خواص و ويژگي هايي چون وزن پايين، مقاومت صوتي و حرارتي بالا باعث شده است كه يونوليت جايگزيني مناسب براي مواد ساختماني سنتي چون سفال و بلوك در معماري امروز باشد.

حمل و نقل آسان، كاربري و نصب ساده و سريع و همچنين مقاومت بالاي يونوليت و البته مقرون به صرفه بودن آن باعث شده است كه جايگاه ويژه در صنعت ساختمان سازي و عايق بندي داشته باشد.

دانسيته يا چگالي يونوليت

يونوليت را پس از طي كردن مراحل توليد به صورت ورقه در مي آورند، همانطور كه گفتيم ويژگي هاي منحصر به فرد يونوليت باعث شده است كه از آن در صنايع مختلفي استفاده شود، از جمله مشخصه هاي يونوليت بايد به دانسيته اشاره كرد كه عامل اصلي رده بندي ورقه هاي يونوليتي است.

در واقع دسته بندي ورق هاي يونوليتي بر اساس ميزان فشردگي آنها صورت ميگيرد به اين ميزان فشردگي در اصطلاح دانسيته گفته مي شود، ورق هاي يونوليتي كاربردي در صنايع ساختمان سازي يا عايق كاري داراي ابعاد استاندارد 100*200*50 سانتي متر هستند.

مزاياي استفاده از يونوليت در صنعت

ويژگي هاي منحصر به فرد اين متريال صنعتي باعث شده است كه يونوليت در صنايع مختلفي كاربرد داشته باشد، از جمله ويژگي هاي يونوليت مي توان به موارد زير اشاره داشت:

– وزن سبك

– مقاومت در برابر رطوبت

– عايق حرارتي

– طول عمر و دوام بالا

– قابليت بازيافت

– امكان لمينيت شدن با استفاده از رزين اپوكسي

– خاصيت شكل پذيري در اندازه هاي مختلف

–  حمل و نقل آسان

–  ضد ضربه

– مقاومت بالا در برابر فشار

– امكان چاپ و برچسب گذاري بر روي آن

– در اين ماده هيچ واكنش شيميايي ايجاد نمي شود

– ضد نفوذ حشرات موزي

– ضد آب بودن ( يونوليت به دليل دارا بودن ساختار سلولي فشرده آب كمي را جذب مي كند، به همين دليل پوسيده نشده و از ايجاد پوسيدگي در بافت هاي مجاور نيز پيشگيري مي كند)

كاربردهاي يونوليت

همانطور كه اشاره كرديم يونوليت يك عايق مناسب براي صدا، رطوبت و گرما است، اين سازه پليمري غالبا به رنگ سفيد ديده مي شود، از آن به دليل ويژگي ها و خواصي كه دارد در بسته بندي ابزارهاي الكترونيكي و برقي، عايق بندي، تبليغات و بسياري موارد ديگر استفاده مي شود.

يونوليت را مي توان در ابعاد و وزن هاي حجمي مختلفي به صورت ريز يا درشت و به شكل  بلوك ، گرانول و ورق ارائه كرد.

از جمله كاربردهاي يونوليت استفاده از آن در صنعت ساختمان سازي است كه به كاهش مصرف آهن، افزايش مقاومت سازه در برابر زلزله، كاهش حجم بتن مصرفي، عايقبندي بنا در برابر صدا و گرما منجر مي شود.

همچنين كاربردهاي ديگري براي يونوليت در دكوراسيون و فضاسازي هاي موقت، ساخت ماكت، تابلو اعلانات، ساخت سردخانه و يخچال هاي مسافرتي و در نهايت در ساختمان سازي يعني بكار گيري يونوليت سقفي، يونوليت ساختماني و ديواري نيز تعريف شده است.

ساير كاربردهاي يونوليت به شرح زير است:

– عايق حرارتي و صوتي

– وزن سبك و كاربري آسان در صنايع مختلف

– جايگزيني مناسب براي برخي مصالح ساختماني

– استفاده در صنايع بسته بندي و عايق كار

– استفاده به عنوان هسته فوم در تخته هاي اسفنجي

– مورد استفاده در سيستم هاي عايق پنل به دليل سبكي، مقاومت بالا و خاصيت غير سازه اي

– استافده در ساخت نما، ديوار، سقف و كف ساختمان

– يك انتخاب مناسب براي پر كردن فضا در ساخت و سازه هاي

– استفاده در ساخت ماكت به دليل قيمت مناسب و وزن

– استفاده در توليد بلوك هاي پلاستوفوم سقفي

معايب استفاده از يونوليت

اگر قصد استفاده از يونوليت را داريد بهتر است با معايب آن نيز آشنا باشيد تا انتخاب بهتري داشته باشيد.

– عدم مقاومت در برابر حلال هاي آلي

– امكان آسيب رساني به لايه ازن در صورت استفاده از كلروفلوروكربن در آن

– قابليت اشتعال در صورت رنگ آميزي با رنگ هاي روغني

قيمت يونوليت

قيمت گذاري يونوليت به عوامل مختلفي چون نوع آن، دانسيته و حجم مورد نظر خواهد داشت، هرچه دانسيته ورقه هاي يونوليتي بيشتر باشد قيمت بالاتري خواهد داشت.

سخن پاياني

همانطور كه در مقاله اشاره شد يونوليت يك ماده سبك و مقرون به صرفه در استفاده در صنايع مختلف از جمله بسته بندي، عايق كاري، دكوراسيون و راه و ساختمان است، يونوليت هاي مصرفي در صنعت ساختمان سازي از ويژگي هاي خاصي برخوردار بوده و انواع مختلفي دارند كه از آن ميان مي توان به يونوليت فشرده، يونوليت سفقي، يونوليت ديواري و يونوليت تيرچه كروميت اشاره كرد كه هركدام ويژگي ها و كاربردهاي متنوعي دارند. بهتر است كه يونوليت را از مراكز معتبر صنعتي تهيه كنيد تا از كيفيت و مقاومت آن اطمينان حاصل كنيد.

يونوليت چه كاربردي دارد؟

۶ بازديد

يونوليت را با نام اصلي يونوليت پلي ساكاريد در صنايع مختلف مي شناسند، پلاستوفوم نيز نام ديگري است كه يونوليت در صنايع دارد، از يونوليت به  عنوان عايق صدا، رطوبت و گرما استفاده مي شود و نوعي پليمر سفيد رنگ است كه كاربرد مختلفي در صنايع متفاوت دارد.

يونوليت چيست؟

يونوليت يك ماده متخلل داراي وزن حجمي متفاوت است كه به شكل بلوك، گرانول و ورقه در صنايع مختلف مورد استفاده قرار ميگيرد. نام اصلي اين ماده پلي استيرن انبساطي است كه با علامت اختصاري EPS نيز شناخته مي شود. يونوليت يك ماده پليمري است كه از فرآيندهاي پتروشيمي به وجود مي آيد و بسته به كاربردي كه دارد در اشكال مختلف تهيه و توليد مي شود. در واقع يونوليت را از ريختن مواد پلي استايرن داخل قالب ها و منبسط شدن آنها بدست مي آورند.

منظور از دانسيته يا چگالي يونوليت چيست؟

يونوليت بعد از طي مراحل توليد به ورق تبديل مي شود، ويژگي هاي منحصر به فرد يونوليت آن را براي استفاده در صنايع مختلف يك گزينه ايده آل مي سازد، يكي از اين ويژگي ها دانسيته است كه در حقيقت مقياس رده بندي ورقه هاي يونوليتي است، اين دسته بندي بر اساس ميزان فشردگي يونوليت ها انجام ميگيرد، كه به اين مقياس دانسيته گفته مي شود، منظور از يك ورق يونوليت يك بلوك يونوليتي به ابعاد 100*200*50 سانتي متر است.

كاربرد يونوليت

همانطور كه اشاره كرديم از يونوليت در صنايع مختلفي استفاده مي شود از جمله در بسته بندي ابزارهاي الكترونيكي و برقي، عايق بندي ساختمان و محيط هاي مختلف، تبليغات و … . مهمترين كاربرد يونوليت استفاده از آن به عنوان مصالح ساختماني است، براي عايق كردن سفال ها از يونوليت استفاده شده و سفال فوم دار تهيه مي كنند، ضمن اين كه از آن به عنوان عايق گرما، صدا و حرارت نيز استفاده مي شود.

استفاده از يونوليت در صنايع ساخت و ساز

از آنجايي كه يونوليت از نظر ماهيت بي اثر است، هيچ واكنش شيميايي به دنبال ندارد، آفات مختلف در آن تاثيري نداشته و بهترين متريال براي استفاده به عنوان بخشي از مصالح ساختماني است، يونوليت آب كمي جذب ميكند، متراكم و سبك است و به همين دليل جايگزين خوبي براي مصالح سنگين ساختماني است و در نهايت وزن سازه هاي بزرگ را به شكل چشمگيري كاهش مي بخشد.

استحكام، دوام بالا و قدرت يونوليت باعث مي شود كه بتوان از آن به عنوان سيستم هاي عايق پنل براي نما، ديوار، سقف و كف استفاده كرد، همچنين به عنوان يك ماده شناور در ساخت پنتون ها از يونوليت ر ساخت و سازهاي راه و راه آهن نيز استفاده  ميشود.

استفاده از يونوليت در صنايع بسته بندي

يونوليت داراي ماهيتي متراكم و سبك است و به همين دليل هم در حمل نقل وسايل شكننده اي چون انواع نوشيدني، مواد شيميايي، تجهيزات الكترونيك و برقي و محصولات دارويي حساس از اين ماده به وفور مورد استفاده قرا ميگيرد.

استفاده از يونوليت در هنر و صنعت

به دليل وزن سبك و مقاومت بالا استفاده از يونوليت به عنوان قالب براي مجسمه سازي، ساخت اسلايدرها، ماكت ها و تخته هاي سوراخ دار نيز رايج است، در حالت كلي بايد گفت كه يونوليت يك ماده چند كاربري است كه ميتوان از آن در صنايع مختلف استفاده كرد. به طور مثال در صنايع باغباني و گلكاري از يونوليت به منظور سبك كردن خاك و براي هوادهي خاك گلدان يا باغچه استفاده مي شود.

مزاياي استفاده از يونوليت در صنايع مختلف

–  عايق حرارتي

– مقاومت بالا در مقابل رطوبت

– دوام و استحكام بالا

– دارا بودن قابليت بازيافت و دوستدار محيط زيست

– فشرده سازي و انعطاف در تغيير شكل و اندازه

– سبك و قابل حمل

– ضد ضربه

– مقاومت در برابر فشار

– خاصيت رنگ پذيري

– استفاده به عنوان مصالح ساختماني ضد زلزله

نقاط ضعف يونوليت

البته استفاده از يونوليت داراي معايبي نيز هست كه دانستن آنها نقش مهمي در يك انتخاب آگاهانه خواهد داشت، معايب استفاده از يونوليت در صنايع متفاوت به اين شرح است:
– عدم مقاومت در برابر حلالهاي آلي

– نميتوان از يونوليت در تركيبات با فويلهاي عايق MPVC استفاده كرد

– يونوليت هاي ساخته شده از كلروفلوركربن به لايه ازن آسيب مي رسانند.

– قابليت اشتعال در صورت  مجاورت با رنگ روغني

سخن پاياني

يونوليت از جمله متريال هاي كاربردي و مقرون به صرفه از نظر اقتصادي در  صنايع مختلف است، به همين دليل هم توجه زيادي به اين ماده پليمري شده و انواع مختلف آن با توجه به كاربردهاي گسترده اي كه دارند انتخاب مي شود. استفاده از يونوليت در صنايع ساختماني به دليل حمل و نقل آسان، سبك بودن وزن، عايق مناسب گرما، رطوبت و صدا و همچنين صرفه اقتصادي بسيار مورد  توجه واقع شده است، به ويژه در مناطق زلزله خيز كشور كه وزن سازه اهميت بيشتري پيدا مي كند استفاده از يونوليت در ساخت و ساز يك الزام محسوب مي شود و بايد حتما رعايت شود.