آرشیو بهمن ماه 1399

ساخت انواع فايبرگلاس

باغ عمارت يسنا

۱۴ بازديد

تقريبا از سال 1380 شركت ها و موسسات خدمات و تشريفات مجالس رايج شدند و با استقبال بي نظير زوج هاي جوان نيز روبرو شدند. موسسات تشريفات و خدمات مجالس به موسساتي گفته مي شود كه خدمات كاملي از مراسم عقد و تشريفات مجالس عروسي و خدمات مجالس نامزدي , جشن تولد,همايش و سمينار را ارائه مي دهند.
اين موسسات به مراسم عروسي شما ظاهري زيبا بخشيده و جلوه ي مراسم شما را چندين برابر مي كنند. از جمله خدماتي كه موسسات خدمات و تشريفات مجالس ارائه مي دهند مي توان به نور پردازي باغ تالار,آتش بازي , تهيه غذا, تهيه كيك و شيريني,تصويربردار و عكاس مراسم,تزئين ماشين عروس,مزون لباس عروس,اجاره باغ تالار يا باغ عروسي,اجاره سالن اجتماعات براي همايش و سمينارها,گروه موسيقي,گل آرايي و... اشاره كرد.
نحوه ي چيدمان ميز و صندلي ها در باغ تالار يسنا يا باغ عروسي يسنا و سرويس هر ميز نشان دهنده ي كيفيت كار و دقت و سليقه عمارت يسنا خواهد بود.
در صورتيكه كه مي خواهيد تمام مواردي را كه ذكر كرديم را به يك موسسه خدمات و تشريفات مجالس بسپاريد مي بايست كه از قبل روي ميزان بودجه تان برنامه ريزي كرده باشيد زيرا ممكن است هزينه عروسيتان كمي افزايش پيدا كند.
اما در صورتيكه تمامي خدمات مجالس و تشريفات مجالس خود را به يك گروه تشريفاتي و خدماتي باغ عمارت يسنا بسپاريد قطعا مراسم عروسي شما بي نظير و باشكوه تر يرگزار خواهد شد . همچنين تمامي مسئوليت ها از دوش شما برداشته مي شود و تشريفات مجالس شما به بهترين نحو ممكن انجام خواهد گرفت.
باغ عمارت يسنا با سال ها تجربه در اين راه دريافته اند كه چگونه بهترين شب زندگيتان را خلق كنند و خاطره اي خوب و فراموش نشدني را در بهترين و رويايي ترين شب زندگيتان برايتان رقم بزند.

باغ عمارت ياسين

۱۲ بازديد

باغ عمارت ياسين يا عمارت ياسين محلي مناسب براي جشنهاي عروسي است كه بسياري از مراسمات مانند عقد، نامزدي، تولد، سمينار، ميتينگ و همايش و گردهمايي ها در آن برگزار مي‌شود و همه تمايل دارند يك باغ مناسب مانند باغ تالار ياسين براي مراسم خود داشته باشند.

باغ عمارت ياسين متولي تخصصي يك مراسم عروسي شده است و با زمان‌هايي كه عروسي را در پاركينگ خانه پدري يا در حياط پشتي خانه همسايه برگزار مي‌كردند بسيار فاصله داريم. با توجه به مدرن شدن عصر حاضر و تقاضاي جامعه مبني بر بروز بودن و همگامي با مد روز، مراسمات عروسي و ازدواج بسيار شيك و مجلل برپا مي‌شوند.

انتخاب باغ تالار مناسب مانند باغ تالار ياسين يا باغ عروسي ياسين براي برگزاري مراسم هاي نامزدي و عروسي همواره يكي از دغدغه هاي زوجها است لذا باغ عمارت ياسين اقدام به راه اندازي باغ اختصاصي در شهريار نموده است تا علاوه بر حل اين دغدغه ها مكان مناسب هر نوع سليقه را در اختيار زوجها قرار دهد

باغ عمارت ياسين ارائه دهنده حرفه اي ترين خدمات تشريفات عروسي و برگزار كننده مجالس عروسي مي باشد .
باغ تالار ياسين با سابقه اي درخشان و استفاده ازمتد علمي و تجربي در زمينه هاي برگزاري مجالس عروسي ، خدمات مجالس ، مجالس خصوصي (تولد ، سالگرد ازدواج , خدمات عروسي ، مهماني و مهماني هاي خاص) با استفاده از كادري مجرب و متعهد با برنامه ريزيي دقيق و با كيفيتي عالي درخدمت شما مهمانان مي باشد

فايبرگلاس چگونه ساخته مي شود؟

۱۹ بازديد

فايبرگلاس نام كامپوزيتي است كه از الياف شيشه تشكيل شده است و در توليد آن از مواد پليمري نيز استفاده شده است. اين ورق، از پشم شيشه به عنوان ماده تقويت كننده، بهره مي گيرد. لازم به ذكر است كه مواد پليمري موجود در تركيبات فايبرگلاس، به عنوان زمينه آن مورد استفاده قرار مي گيرند. بنابراين قطعه فايبرگلاس به طور معمول از مخلوطي از رزين، پلي استر، الياف شيشه، رنگ و برخي از مواد ديگر تشكيل شده است.

اجزاي تشكيل دهنده فايبرگلاس

اجزاي تشكيل دهنده فايبرگلاس و يا قطعات كامپوزيتي عبارتند از: الياف تقويت كننده، رزين هاي متعدد و…

از جمله رزين هاي تشكيل دهنده قطعات فايبرگلاس مي توان به پلي استر، ونيل استر، اپوكسي و… اشاره كرد. پلي استرها موادي هستند كه در برابر خوردگي قدرت مقاومت چنداني ندارند و در برابر آن ها، ونيل استرها مقاومت نسبتا خوبي در برابر خوردگي دارند. اپوكسي نيز كه ديگر مواد تشكيل دهنده قطعات فايبرگلاس به شمار مي رود هم در برابر خوردگي و هم در برابر دما و حرارت مقاومت بسيار بالايي دارد. چگالي فايبرگلاس در حدود 1850-2000 كيلوگرم بر متر مكعب است. در ادامه به معرفي اجزاي تشكيل دهنده فايبرگلاس مي پردازيم.

1- الياف تقويت كننده

كامپوزيت ها و يا قطعات فايبرگلاس، از انواع مختلفي از الياف تقويت كننده تشكيل شده اند كه تمامي آن ها توسط رزين ها( ماتريس)، احاطه شده اند. هم چنين در برخي از كاربردهاي فايبرگلاس از مواد مغزي مانند فوم نيز استفاده مي شود. استفاده از اين مواد مغزي در قطعات كامپوزيتي و يا فايبرگلاس، موجب مي شود تا سفتي و استحكام آن نيز افزايش يابد و اين قطعات، سخت تر شوند.

به طور معمول، قطعات كامپوزيتي و يا فايبرگلاس كه داراي مواد مغزي هستند مي توانند به صورت يك طرف صاف و صيقلي و يا دو طرف صاف و صيقلي، به شكل ساندويچ طراحي شوند. بنابراين الياف تقويتي به كار رفته در توليد قطعات فايبرگلاس، نقشي اساسي در ميزان استحكام و مقاومت قطعات كامپوزيتي ايفا مي نمايند.

بعضي از اين الياف عبارتند از: الياف شيشه، الياف كربن، الياف آراميد، كولار و…

اين الياف ها هر يك داراي اشكال مختلف و انواع متعدد هستند كه متداول ترين آن ها، الياف شيشه اي هستند و در صنايع كاربرد دارند.

2- رزين ها

در يك كامپوزيت، رزين سهمي بيشتر از ساير مواد به كارر فته در ساختمان آن، به خود اختصاص داده است. به طور معمول، رزين ها دو نقش مختلف را در فايبرگلاس به عهده مي گيرند. نقش اول رزين ها اين است كه از آن ها به عنوان نگهدارنده و يا تثبيت كننده محل الياف تقويتي استفاده مي شود.

نقش دوم رزين ها اين است كه اين مواد در صورت اعمال نيروي زياد به قطعه كامپوزيتي، باعث تغيير شكل آن مي شوند و تنش موجود بر روي قطعه را در كل سطح فايبرگلاس، تقسيم و توزيع مي نمايند.

متداول ترين رزين به كار رفته در توليد فايبرگلاس، رزين پلي استر غير اشباع است. از انواع ديگر اين رزين ها نيز مي توان اپوكسي ها را نام برد و پس از آن رزين هايي از قبيل ونيل استر، فنوليك ها و… قرار مي گيرند.

مزاياي فايبرگلاس چيست؟

۱۸ بازديد

كاربرد قطعات فايبرگلاس

به طور معمول از قطعات كامپوزيتي در اماكني استفاده مي شود كه نيازمند نوعي پوشش هستند و صاحبان كار بخواهند در اين محل، پوششي همراه با نور، تدارك ببينند. در چنين مواقعي معمولا، از كامپوزيت هاي پليمري و يا قطعات فايبرگلاس استفاده مي شود. در حقيقت مي توان گفت فايبرگلاس نوعي پوشش است كه از مواد نفتي و پشم شيشه به دست مي آيد.

  • استفاده از فايبرگلاس به عنوان عايق

كاربرد عمده فايبرگلاس در عايق بندي است. بنابراين كارخانه ها در سراسر جهان، مخازن آب و اسيد خود را با استفاده از اين قطعات كامپوزيتي، عايق بندي مي كنند و از اين طريق، جلوي پوسيدگي مخازن آن را مي گيرند. هم چنين با استفاده و به كارگيري از اين قطعات، مي توانند از بروز مشكلاتي مانند از بين رفتن مخازن و ضررهاي ناشي از آن پيشگيري به عمل آورند.

  • استفاده از فايبرگلاس براي توليد انواع قطعات

يكي از ويژگي هاي اساسي فايبرگلاس اين است كه اين نوع از قطعات كامپوزيتي، بسيار سبك وزن هستند. اما در عين سبكي وزن، استحكام قابل توجهي نيز دارند. همين عامل باعث مي شود تا انواع قطعات را با استفاده از فايبرگلاس بتوان توليد نمود. از جمله اين قطعات مي توان سپر انواع خودروها، انواع مختلف ايرانيت، اتاقك هاي مختلف، سيلوها، مخازن نگهداري از مايعات و اسيدها، چربي گيرها و…. را نام برد. از طرف ديگر از قطعات فايبرگلاس در توليد و ساخت مخازن نيز استفاده مي شود.

مزاياي كامپوزيت ها و يا فايبرگلاس

قطعات كامپوزيتي و يا فايبرگلاس ها داراي مزاياي زيادي هستند. از جمله اين مزايا مي توان به وزن سبك آن ها اشاره كرد. اين قطعات، با وجود سبكي وزن، استحكام بسيار بالايي دارند و دوام و ماندگاري آن ها نيز قابل توجه است. فايبرگلاس در برابر اشعه UV استحكام و پايداري نسبي دارد و مقاومت شيميايي آن نيز بالا است. به طور معمول اين قطعات، در صنايع مختلف كاربرد وسيع دارند. فايبرگلاس در انواع اشكال، طراحي و توليد مي شود و درجات كيفي متعددي نيز دارد.

فايبرگلاس چيست و چه كاربردي دارد؟

۱۷ بازديد

همه چيز راجع به فايبرگلاس

فايبرگلاس در واقع نوعي پوشش است كه از مواد نفتي و پشم شيشه تهيه مي شود. فايبرگلاس از چند ماده مختلف توليد مي شود كه هركدام خواص و ويژگي هاي منحصر به فردي دارند اما محصول به دست آمده يك ماده منحصربه فرد با ويژگي هاي خاص و چگالي كمتر نسبت به مواد سازنده است كه بسيار مستحكم و با دوام است. در اين مقاله قصد داريم شما را با  فايبرگلاس بيشتر آشنا كنيم.

فايبرگلاس چيست ؟

بايد بگوييم كه در واقع فايبرگلاس كامپوزيتي از الياف شيشه اي با مواد پليمري است و از پشم شيشه به عنوان ماده تقويت كننده و از مواد پليمري نيز به عنوان مواد زمينه در تهيه آن استفاده مي شود. فايبرگلاس يك ماده كاملا مستحكم و با دوام و در عين حال سبك است، اين ويژگي هاي منحصر به فرد فايبرگلاس باعث مي شود كه از آن در توليد انواع قطعات از جنس فايبرگلاس استفاده شود كه شامل ساخت انواع ايرانيت ها، اتاقك ها، سپر انواع خودروها، سيلوهاي سيمان، مخازن نگهداري مايعات مختلف از جمله اسيد، سپتيك تانك ها، چربي گيرها، صنايع ساخت هواپيما، كشتي سازي و … مي شود.

از ديگر موارد كاربرد فايبرگلاس مي توان به استفاده از آن به عنوان عايق در ساخت مخازن نام برد. معمولا كامپوزيت هاي فايبرگلاس داراي يك نوع يا انواع بيشتري از الياف تقويت كننده هستند كه توسط رزين احاطه مي شود، گاهي اوقات نيز از مواد مغذي مثل فوم ها در ساخت فايبرگلاس استفاده مي شود.  اين مواد باعث مي شود كه استحكام و سختي فايبرگلاس افزايش پيدا كند.

در حال حاضر اليافي مثل الياف شيشه، الياف كربن يا الياف آراميد و كولار در ساخت فايبرگلاس به عنوان مواد مغذي به كار برده مي شود كه مهمترين و پركاربردترين آنها الياف شيشه اي است. همچنين رايج ترين رزين مصرفي در ساخت فايبرگلاس رزين پلي استر غير اشباع است، البته انواع ديگري چون  اپوكسي ها، وينيل استرها، فنوليك ها نيز در اين زمينه مورد استفاده واقع مي شوند.

يكي از مهمترين كاربردهاي فايبرگلاس استفاده از اين ماده در ساخت مخازن صنعتي مقاوم در مقابل حرارت و اسيد است. مخازن فايبرگلاس ضد خوردگي هستند، با هيچ ماده شيميايي وارد واكنش نمي شوند و همين مسئله باعث مي شود كه در ساخت مخازن صنعتي به ويژه مخازن نگهداري اسيد از مواد فايبرگلاس استفاده شود.

مواد اوليه صنايع فايبرگلاس كدامند؟

براي ساخت فايبرگلاس از مواد اوليه مختلفي استفاده مي شود، فرمولاسيون تركيب معمولا با توجه به كاربرد كامپوزيت ساخته شده انتخاب مي شود. مواد اوليه براي تهيه فايبرگلاس به شرح زير است:

– رزين هاي پلي ‏استري ارتوفتاليك و ايزوفتاليك

– رزين وينيل استر

– رزين اپوكسي

– شتاب دهنده كبالت و سرب

– هاردنر اپوكسي و UP

– اروزيل

– تيتان

– الياف شيشه سوزني و حصيري

– كربنات كلسيم

ورق فايبرگلاس چيست؟

معمولا فايبرگلاس را به صورت ورق هاي فايبرگلاس مورد استفاده قرار مي دهند. ورق فايبرگلاس از مخلوط رزين پلي استر، الياف شيشه، رنگ و مواد ديگري ايجاد مي شود.

از ورق فايبرگلاس در چه مواردي مي توان استفاده كرد؟

همانطور كه در بخش كاربرد فايبرگلاس اشاره كرديم، اين محصول كاربردهاي فراواني دارد، معمولا از ورق هاي فايبرگلاس كه يكي از محصولات توليد شده از فايبرگلاس است در نورگير سالن هاي سوله در قسمت سقف يا بدنه، گلخانه ها يا پاركينگ ها، كابين و كفي عقب اتومبيل، استخر، سونا و مخازن سپتيك نيز استفاده مي شود.

ويژگي هاي كامپوزيت فايبرگلاس

فايبرگلاس از تركيب مواد شيميايي با خواص مشخصي ايجاد مي شود، محصول نهايي داراي ويژگي هايي است كه شباهت به ويژگي هاي مواد اوليه ندارد، اين ويژگي هاي منحصر به فرد شامل سبك بودن، استحكام بالا، دوام و ماندگاري قابل توجه، پايداري در مقابل اشعه UV و مقاومت خوب شيميايي است.

از جمله ديگر ويژگي هاي قطعات فايبرگلاس اين است كه با اشكال و كيفيت هاي مختلف در بازار عرضه مي شود و استفاده از آنها صرفه اقتصادي قابل توجهي دارد. فايبرگلاس ماده اي است كه هرگز در طبيعت تجزيه نخواهد شد، ماندگاري اين ماده در طبيعت حتي از ماده پلي اتيلن نيز بيشتر است.

نتيجه گيري

بايد بگوييم كه فايبرگلاس يك ماده كاملا تطبيق پذير است كه وزن بسيار كمي دارد، از طرفي استحكام ذاتي تركيبات فايبرگلاس باعث مي شود كه از آن بتوان در صنايع مختلفي بهره برد، از ساخت قطعات هواپيما، كلاه هاي ايمني، قايق و  خودرو تا روكش هاي مقاوم، بافت هاي سطحي مورد استفاده در صنعت ساختمان سازي، لوله كشي ( لوله آبگرمكن ها، لوله آب آشاميدني، لوله فاضلاب و … ) مي توان از قطعات فايبرگلاس به شكل ورقه يا كامپوزيت استفاده كرد.

البته بايد اضافه كنيم كه مراحل ساخت و توليد فايبرگلاس بايد در شرايط استاندارد و ايمن انجام گيرد چرا كه در زمان پخت رزين بخار سمي استايرن آزاد مي شود كه اين بخارات  براي غشاي مخاطي و دستگاه تنفسي بسيار تحريك كننده و سرطان زا هستند. همچنين در توليد اين ماده در غلظت هاي خاص ممكن است خطراتي مثل انفجار ايجاد شود.

براي اين كه از فايبرگلاس استفاده بهينه كنيد، بهتر است با مزايا و معايب استفاده از اين ماده در صنعت مورد نظر خود آگاه باشيد، بهتر است در اين زمينه تحقيقات لازم را قبل از اقدام به استفاده از فايبرگلاس انجام دهيد.

كاربرد فايبرگلاس چيست؟

۱۹ بازديد

فايبرگلاس، به قطعاتي گفته مي شود كه از تركيبي از الياف شيشه و مواد پليمري به وجود مي آيند. به طور معمول، استفاده از الياف پشم شيشه در توليد قطعات فايبرگلاس، براي اين است كه بتوانند اين قطعات كامپوزيتي را تقويت كنند چراكه الياف پشم شيشه، خاصيت تقويت كنندگي دارند.

از ديگر موادي كه در توليد قطعات فايبرگلاس از آن ها استفاده مي شود مي توان بعضي از مواد پليمري را نام برد. مواد پليمري كه در توليد قطعات فايبرگلاس مورد استفاده قرار مي گيرند و از آن ها با عنوان رزين ياد مي شود، موادي هستند كه به عنوان چسباننده در توليد اين قطعات، به كار گرفته مي شوند.

 

در حقيقت، رزين ها كمك مي كنند تا ميزان تنش و فشار وارد شده بر قطعه فايبرگلاس بر تمامي سطح آن پخش و توزيع گردد و از اين طريق به افزايش عمر و دوام آن منجر مي شوند. فايبرگلاس، ماده و يا قطعه و يا يك ورق بسيار سبك وزن است. اين قطعات عليرغم سبكي وزن، داراي استحكام قابل توجهي هستند. همين عوامل موجب مي شود تا كاربردهاي وسيعي در صنايع مختلف و از جمله صنايع ساختمان سازي داشته باشند.

مزاياي فايبرگلاس

فايبرگلاس داراي مزاياي بسياري است. در حقيقت دارا بودن اين مزايا و ويژگي ها است كه موجب شده اين قطعات، داراي كاربردهاي متعددي نيز باشند. از جمله مزاياي فايبر گلاس مي توان به اين مورد اشاره كرد كه قطعات كامپوزيتي فايبرگلاس، در برابر مواد شيميايي و از جمله اشعه uv مقاومت خوبي از خود نشان مي دهند. از طرف ديگر استفاده از اين قطعات در صنايع مختلف بسيار مقرون به صرفه است. قطعات فايبرگلاس، داراي اشكال متنوع و طرح هاي متعدد هستند كه اين مورد هم از مزيت هاي ويژه اين قطعات است. از طرف ديگر، اين قطعات، داراي وزن سبك و استحكام بسيار بالايي نيز هستند.

رزين هاي تشكيل دهنده فايبرگلاس

به طور كلي، قطعات فايبرگلاس با توجه به نوع رزين به كار رفته در توليدشان، به چند دسته تقسيم مي شوند. همين عامل يعني دارا بودن رزين هاي مختلف موجب مي شود تا ويژگي هاي اين قطعات نيز با يكديگر تفاوت هايي داشته باشد. رزين هاي تشكيل دهنده فايبرگلاس به سه دسته تقسيم مي شوند كه عبارتند از: پلي استر، وينل استر، اپوكسي.

هر يك از مواد گفته شده داراي ويژگي هاي خاصي است. به عنوان نمونه، رزين پلي استر در برابر خوردگي، بسيار ضعيف است و مقاومت چنداني از خود نشان نمي دهد. رزين وينل استر، در برابر آسيب هايي مانند خوردگي، مي تواند تا حدودي مقاومت خود را حفظ كند. رزين اپوكسي، در برابر خوردگي بسيار مقاوم است. اين نوع رزين، هم چنين در برابر حرارت و دماي هوا نيز مقاومت بالايي دارد.

از ميان رزين هاي گفته شده، رزين پلي استر غير اشباع ارتوفتاليك، كاربردهاي بسيار بيشتري نسبت به ساير موارد دارد و در ساخت قطعات فايبرگلاس، بيش از بقيه مورد استفاده قرار مي گيرد. از ويژگي هاي مهم اين نوع رزين، مي توان به استحكام بالاي آن اشاره كرد. از طرف ديگر قيمت آن نيز مناسب است.

كاربرد پشم شيشه در توليد فايبرگلاس

علاوه بر رزين ها، يكي ديگر از مواد اوليه كه در توليد فايبرگلاس مورد استفاده قرار مي گيرد، پشم شيشه است. به طور معمول، سه نوع پشم شيشه در توليد قطعات كامپوزيتي، مورد استفاده واقع مي شود كه عبارتند از: الياف سوزني، الياف حصيري، تركيبي از الياف سوزني و الياف حصيري. در ادامه به توضيح مختصر هر يك از اين موارد خواهيم پرداخت.

1- الياف سوزني

يكي از انواع پشم شيشه كه در توليد قطعات فايبرگلاس مورد استفاده قرار مي گيرد الياف سوزني است. الياف سوزني، داراي وزني پايين هستند و قيمت آن ها نيز بسيار پايين است. اما استحكام اين نوع از الياف پشم شيشه، نسبت به دو نوع ديگر آن، بسيار كم تر است.

2- الياف حصيري

الياف حصيري، نوع ديگر الياف پشم شيشه هستند كه در توليد قطعات كامپوزتي از آن ها استفاده مي شود. اين الياف، استحكام بسيار بيشتري نسبت به الياف سوزني دارند. كاربرد اين الياف در قطعات فايبرگلاس موجب مي شود تا اين قطعات، داراي استحكام و مقاومت قابل توجهي باشند. اما وزن و قيمت الياف حصيري نسبت به الياف سوزني، بالاتر است.

3- تركيبي از الياف سوزني و الياف حصيري

بسياري از كارخانه ها و يا كارگاه هاي توليد  قطعات فايبرگلاس، در تهيه قطعات كامپوزيتي، از تركيبي از الياف سوزني و الياف حصيري استفاده مي كنند. بنابراين عامل، قطعه فايبرگلاس توليد شده، قطعه اي سبك وزن خواهد بود كه داراي استحكام قابل توجه و قيمت پايين است.

كاربردهاي فايبرگلاس

به طور كلي فايبرگلاس در زمينه هاي مختلف و صنايع متعدد مورد استفاده قرار مي گيرد. از جمله اين كاربردها مي توان به اين موارد اشاره كرد:

الف: به عنوان عايق كننده مخازن آب و اسيد ب: در توليد قطعه هاي خودرو از قبيل سپر خودرو، كابين و…

ج: توليد ايرانيت د: ساخت سيلوهاي سيماني ه: ساخت بدنه و كاور تجهيزات پزشكي و صنعتي و…

و: توليد صنايع دريايي و هوايي ز: كاربرد در صنايع ساختماني از قبيل پاركينگ، ساخت مجسمه، ساخت دكور،

ويترين، ساخت استخر و جكوزي، سينك ظرفشويي و دستشويي و…..

اجزا تشكيل دهنده فايبرگلاس چيست؟

۱۸ بازديد

يكي از مصالح ساختماني كه امروزه از آن استفاده هاي زيادي مي شود فايبرگلاس است. بنابراين فايبرگلاس، از  زمره مصالح ساختماني به شمار مي رود كه از آن به طور معمول براي دستيابي به اهدافي از قبيل عايق بندي، حفاظت از مخازن اسيد و آب و… استفاده مي شود. هم چنين اين ورق ها داراي كاربردهاي وسيع در صنايع مختلف نيز هستند. به طور كلي مي توان گفت فايبرگلاس، كامپوزيتي است كه از الياف شيشه و مواد پليمري توليد شده است. از پشم شيشه در توليد فايبرگلاس، به عنوان ماده تقويت كننده، استفاده مي شود و مواد پليمري موجود در تركيبات فايبرگلاس، به عنوان زمينه آن مورد استفاده قرار مي گيرند. بنابراين قطعه فايبرگلاس و يا كامپوزيت، از مخلوطي از رزين، پلي استر، الياف شيشه، رنگ و…. ايجاد شده است.

اجزاي تشكيل دهنده فايبر گلاس

اجزاي تشكيل دهنده فايبرگلاس و يا قطعات كامپوزيتي عبارتند از: الياف تقويت كننده و رزين ها.

الياف تقويت كننده فايبرگلاس

كامپوزيت ها و يا قطعات فايبرگلاس، از انواع مختلفي از الياف تقويت كننده تشكيل شده اند كه تمامي آن ها توسط رزين ها، احاطه شده اند. به طور كلي مي توان گفت الياف تقويتي، نقش اصلي را در ميزان استحكام و افزايش قطعات كامپوزيتي بر عهده دارند. بعضي از الياف هاي تقويتي به كار رفته در توليد فايبرگلاس عبارتند از: الياف شيشه، الياف كربن، الياف آراميد، كولار و… هر كدام از اين الياف، داراي شكل هاي مختلفي هستند و انواع متعددي نيز دارند. متداول ترين الياف تقويت كننده فايبرگلاس، الياف شيشه اي هستند.

رزين هاي فايبر گلاس

از ديگر موادي كه در توليد قطعات فايبرگلاس از آن ها استفاده مي شود مي توان بعضي از مواد پليمري را نام برد. مواد پليمري كه در توليد قطعات فايبرگلاس مورد استفاده قرار مي گيرند رزين نام دارند. رزين ها، موادي هستند كه به عنوان چسباننده در توليد اين قطعات، به كار گرفته مي شوند.

به طور كلي مي توان گفت در يك قطعه فايبرگلاس، رزين سهمي بيشتر از ساير مواد به كارر فته در ساختمان آن، دارد. به طور معمول، رزين ها دو نقش مختلف را در فايبرگلاس به عهده دارند. نقش اول رزين ها اين است كه از آن ها به عنوان نگهدارنده و يا تثبيت كننده محل الياف تقويتي استفاده مي شود. نقش دوم رزين ها اين است كه اين مواد در صورت اعمال نيرو و يا فشار زياد به فايبرگلاس، باعث تغيير شكل آن مي شوند و تنش موجود بر روي قطعه را در كل سطح فايبرگلاس، توزيع مي كنند.

متداول ترين رزين به كار رفته در توليد فايبرگلاس، رزين پلي استر غير اشباع است. از انواع ديگر اين رزين ها نيز مي توان اپوكسي ها، ونيل استر، فنوليك ها و… را نام برد.

كاربرد قطعات فايبرگلاس

در ادامه به برخي از كاربردهاي فايبرگلاس اشاره مي كنيم

1- كاربرد در سقف

به طور معمول از قطعات كامپوزيتي و يا انواع فايبرگلاس، در اماكني استفاده مي شود كه نيازمند نوعي پوشش هستند. در حقيقت با كاربرد اين قطعات كامپوزيتي، مي توان شرايطي را به وجود آورد كه هم سقف ايجاد شود و هم ميزاني از نور به محيط مورد نظر برسد. بنابراين چنانچه صاحبان كار بخواهند در يك محل، پوششي همراه با نور، فراهم كنند مي توانند از كامپوزيت هاي پليمري و يا قطعات فايبرگلاس استفاده كنند. چراكه در واقع فايبرگلاس، نوعي پوشش است كه از مواد نفتي و پشم شيشه به دست آمده است.

2- كاربرد به عنوان عايق

كاربرد عمده فايبرگلاس در عايق بندي است. بسياري از كارخانه ها در سراسر جهان، مخازن آب و اسيد خود را با استفاده از فايبرگلاس، عايق بندي مي كنند تا از اين طريق بتوانند، جلوي پوسيدگي مخازن آن را بگيرند.

3- كاربرد فايبرگلاس در توليد ديگر قطعات

فايبر گلاس، قطعه اي بسيار سبك است كه استحكام و دوام بسيار بالايي نيز دارد. همين عامل باعث مي شود تا انواع قطعات را با استفاده از آن توليد كنند. از جمله اين قطعات مي توان سپر انواع خودروها را نام برد. به طور كلي و همان طور كه گفته شد فايبرگلاس در زمينه هاي مختلف و صنايع متعدد مورد استفاده قرار مي گيرد. بنابر اين عامل، از ديگر كاربردهاي فايبرگلاس مي توان به اين موارد اشاره كرد:

توليد ايرانيت، ساخت سيلوهاي سيماني، ساخت بدنه و كاور تجهيزات پزشكي و صنعتي و…توليد صنايع دريايي و هوايي، كاربرد در صنايع ساختماني از قبيل پاركينگ، ساخت مجسمه، ساخت دكور، ويترين، ساخت استخر و جكوزي، سينك ظرفشويي و دستشويي و…..

مزاياي كاربرد فايبرگلاس

قطعات كامپوزيتي و يا فايبرگلاس ها داراي مزاياي زيادي هستند. همان طور كه گفته شد اين قطعات، با وجود سبكي وزن، استحكام و دوام بسيار بالايي دارند. فايبرگلاس در برابر اشعه UV مقاوم است از طرف ديگر، مقاومت شيميايي فايبرگلاس نيز در سطح بالايي قرار گرفته است.

قطعات فايبرگلاس، داراي اشكال متنوع و طرح هاي متعدد هستند كه اين مورد هم از مزيت هاي ويژه اين قطعات است. از طرف ديگر، اين قطعات، داراي وزن سبك و استحكام بسيار بالايي نيز هستند.

اين مواد كامپوزيتي، علاوه بر اينكه خواص بسياري از نظر مكانيكي دارند از نظر اقتصادي نيز كاملا مقرون به صرفه هستند. از طرف ديگر ورق هاي فايبرگلاس تنها موادي هستند كه هيچ گاه در طبيعت تجزيه نمي شوند و يا حتي در برابر نور خورشيد از بين نمي روند.

فايبرگلاس چيست؟ اطلاعات مربوط به فايبرگلاس را در اين مقاله مطالعه كنيد

۲۰ بازديد

فايبرگلاس و اطلاعات مربوط به اين موضوع را قصد داريم در مقاله امروز خود به بررسي آن بپردازيم. براي اين كه بتوانيد از تجهيزات و يا داشته هاي در سازه هاي ساختماني و يا مواردي از اين قبيل محافظت كنيد، استفاده و آگاهي از تركيبات محافظ براي اين موارد از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. به همين دليل در اين مقاله تصميم گرفتيم تا اطلاعات كلي درباره فايبرگلاس و موارد مربوط به آن را به طور اجمالي مورد بررسي قرار دهيم. با ما همراه باشيد.

فايبرگلاس چيست؟

اگر بخواهيم به طور كلي درباره فايبرگلاس توضيح دهيم، بهترين مشخصه اين است كه درباره تركيبات و مواد تشكيل دهنده آن در ابتدا براي شما بگوييم. فايبرگلاس نوعي كامپوزيت از الياف شيشه با مواد پلميري بوده كه از پشم شيشه به عنوان يك عامل تقويت كننده و همچنين از مواد پليمري به عنوان مواد زمينه اي استفاده مي كند. ورق موجود در فايبرگلاس از اختلاط عناصر مختلفي تشكيل شده است. از اين موادها مي توان در ابتدا به رزين پلي استر، الياف شيشه، رنگ و . . . اشاره كرد. اين تركيب يك گزينه بسيار مناسب براي پوشش قرار دادن تجهيزات مختلف است. يكي از اين موارد در پوشش قرار دادن مخازن  مختلف توسط فايبرگلاس است. معمولا فايبرگلاس همانطور كه در بالا به آن اشاره شد، از تركيبات مانند رزين پلي استر، الياف شيشه و يا رنگ تشكيل مي شود.

حال اين امكان وجود دارد كه چنين تركيبي به منظور افزايش ميزان مقاومت و يا كارايي بيشتر، تغيير كرده و به شكل هاي مختلفي مورد استفاده قرار بگيرد. به عنوان مثال اگر قرار باشد از ورقه هاي فايبرگلاس در صنايع مختلف مورد استفاده قرار بگيرد، وزن آن را كمتر كرده و سپس در اين زمينه ها از آن  استفاده مي شود. از نمونه هاي مورد استفاده در ساختمان سازي مي توان به ايرانيت يا حتي ساندويچ  پانل هاي فايبرگلاس اشاره كرد. به همين دليل براي اين كه بتوانيد در زمينه انتخاب فايبرگلاس موفق تر عمل كنيد، بهتر است حتما در ابتدا از اين تركيب بر اساس زمينه كاري خود استفاده كنيد.

ويژگي هاي فايبرگلاس و ورقه آن

ورقه هاي فايبرگلاس نوعي تركيبات بسيار خاص با استفاده هاي گسترده هستند كه بر اساس نياز و نمونه كاري شما مي توانند تا حدود بسيار زيادي متفاوت باشند. اين تركيب از ويژگي هاي بسيار زيادي برخوردار است كه به نوبه خود مي تواند تاثيرات بسيار زيادي در زمينه كاري و تحت استفاده شما به خود بگذارد. فايبرگلاس نوعي تركيب مناسب با ويژگي و كارايي متعدد است. از ويژگي هاي آن مي توان به موارد زير اشاره كرد.

كاربرد بسيار زياد و وزن بسيار كمي دارد.

وزن بسيار كم فايبرگلاس به اين معني نيست كه نمي توان از اين تركيب در شرايط سخت و يا تحت فشار استفاده كرد. وزن بسيار پايين اين محصول باعث شده تا بتوان از آن در شرايط مختلف استفاده كرد. جدا از اين موارد، پايين بودن وزن فايبرگلاس باعث مي شود تا فرايند نهايي كار از شكلي زيبا، وزني بسيار پايين و قيمتي بسيار مناسب برخوردار باشد.

از مقاومت بسيار بالايي برخوردار است.

يك دليل بسيار مهم نسبت به كارايي و مقاومت بسيار بالاي فايبرگلاس، بحث تركيبات آن است. فايبرگلاس به لطف تركيبات كاربردي و مقاوم خود مي تواند به مانند فلزات عمل كرده و تا حدود بسيار زيادي به جاي آن ها نيز از اين تركيب استفاده كرد. نكته مثبت فايبرگلاس در مقايسه با فلزات در اين است كه اين تركيب قيمت بسيار پايين و كارايي بسيار مناسبي دارد.

فايبرگلاس از امنيت بسيار بالايي برخوردار است.

فايبرگلاس به دليل مقاومت بسيار بالا در برابر عوامل محيطي مضر مانند اشعه ماورابنففش و مواردي از اين قبيل، مي تواند گزينه بسيار مناسبي براي استفاده در مقايسه با نمونه هاي مشابه به خود باشد. اين تركيب به ميزان بسيار بالايي مقاونت در برابر عوامل مضر و همچنين تركيبات شميمايي مضر در ساز و كار يك سازه دارد.

فايبرگلاس گزينه اي شيك و ارزان تر از فلزات و يا نمونه هاي مشابه به خود است.

فايبرگلاس به دليل اين كه در رنگ و طرح هاي مختلفي مورد استفاده قرار مي گيرد، دست شما را در انتخاب باز مي گذارد؛ اين به اين معني است كه كارايي اين محصول نسبت به ساير نمونه ها بسيار بيشتر است. همچنين از نظر كلاس كاري بسيار عالي و از نظر قيمت بسيار پايين به حساب مي آيد.

انواع فايبرگلاس موجود در بازار

ورق هاي فايبرگلاس بر اساس نياز مخاطب و همچنين كاربردهاي مختلف خود، دارايي تقسيم بندي هاي متفاوتي است. اين عامل باعث مي شود تا شما بتوانيد بهتر و راحت تر نمونه مورد نظر خود را انتخاب كرده و از كارايي آن نهايت استفاده را ببريد. از انواع ورق فايبرگلاس موجود در بازار مي توان به نمونه هاي زير اشاره كرد.

  • ورق فايبرگلاس ضخيم
  • ورق فايبرگلاس مات
  • ورق فايبرگلاس شفاف
  • ورق فايبرگلاس طرح دار
  • ورق فايبرگلاس رنگي

اين نمونه ها را مي توان از رايج ترين انواع ورق فايبرگلاس در بازار دانست كه در نمونه هاي مختلفي مي توانند مورد استفاده قرار گيرد. از كاربرد ورق هاي فايبرگلاس مي توان به نورگيرهاي سالن ها، گل خانه ها، پوشش سقف و يا بدنه سازه هاي مانند سازه هاي دريايي و يا هوايي اشاره كرد.

جمع بندي

انواع ورقه فايبرگلاس و اطلاعات مربوط به اين تركيب از مواردي بود كه در اين مقاله به آن پرداخته شد. نظر شما چيست؟ آيا اين تركيب يك گزينه بسيار مناسب براي استفاده به حساب مي آيد؟ نظرات خود را براي ما كامنت كنيد. با ما همراه باشيد.